Idea

To co się rodzi, to nie żaden inny teatr, to tylko inne sytuacje zaczynają nazywać się teatrem. Eugenio Barba, Odin Teatret
7 - 10 maja 2011 :: Bydgoszcz, Polska :: organizacja - Fundacja Yakiza

niedziela, 8 maja 2011

Goście Innych Sytuacji: Pieśń Kozła

Wczoraj po raz pierwszy, dziś po raz koleny możemy obejrzeć spektakl uważany za jedno z największych osiągnięć teatru awangardowego - "Macbeth" teatru Pieśń Kozła. To kolejny nasz gośc, którego video-historię poznamy na blogu Innych Sytuacji.

Ten spektakl do czekał się wyjątkowo bogatej sfery wizualizacji na Youtube. Oto trailer spekatklu przygotowany na brytyjską trasę Pieśni Kozła:



A to próba spektaklu nakręcona przez e-teatr.tv.



I na deser wywiad culture.pl z Grzegorzem Bralem podczas prezentacji "Macbetha" w Barbican Art Centre, Londyn.



Zapraszamy dzisiaj wieczorem do Teatru Polskiego.

Tu ich poznacie: http://www.piesnkozla.pl/

Teatr Pieśń Kozła jest jednym z najciekawszych i najbardziej znaczących przedstawicieli nowej polskiej awangardy teatralnej ostatnich lat. Zespół podróżował ze swoimi spektaklami po całym świecie i otrzymał wiele nagród.

Ogromnym sukcesem było przyznanie teatrowi głównych nagród na Edinburgh Festival Fringe 2004: Best International Show, Scotsman Fringe First, Herald Angel za spektakl „Kroniki – obyczaj lamentacyjny”, jak również przyznanie całemu zespołowi aktorskiemu Grand Prix Kaliskich Spotkań Teatralnych Festiwalu Sztuki Aktorskiej w 2003 roku. Zespół gościł w LaMaMa Theatre w Nowym Jorku (kwiecień 2004), a spektakl „Kroniki – obyczaj lamentacyjny” znalazł się w programie upamiętniajacym 40 rocznicę istnienia Odin Teatret (Dania, październik 2004). Teatr Pieśń Kozła wystąpił również w Barbican w Londynie (maj 2005) i w Los Angeles (UCLA, październik 2005). W 2006 roku zespół odbył tournee w Australii. Spektakl "Lacrimosa", odnoszący liczne sukcesy na festiwalach w Polsce, otrzymał także nominacje do dwóch prestiżowych nagród podczas Fringe Festival w Edynburgu w sierpniu 2007: Total Theatre Award for Best Physical Performance oraz Stage Award for Acting Excellence 2007. Spektakl „Macbeth” od momentu premiery w listopadzie 2008 roku przyciąga setki widzów z Polski i zagranicy.


Teatr Pieśń Kozła kontynuuje długą drogę polskiego teatru laboratoryjnego, zapoczątkowanego przez Osterwę i Limanowskiego, a tak świetnie rozwijanego przez Grotowskiego, Flaszena i Staniewskiego. Kierując swe poszukiwania w stronę sztuki aktorskiej, technik wokalnych i ruchowych, Teatr Pieśń Kozła wypracował własną, unikalną technikę pracy. Spektakle powstają podczas długiego okresu poszukiwań trwających rok lub dłużej. Każdemu kolejnemu projektowi artystycznemu towarzyszy nowa technika treningu aktorskiego, jak również pracy z głosem. W ten sposób każdy spektakl Teatru Pieśń Kozła jest inny i wyjątkowy, choć we wszystkich można zauważyć podobne podejście artystyczne, spajające ruch, głos, pieśń i tekst, które są wymiennymi elementami tak zwanej techniki koordynacji.

Teatr Pieśń Kozła został powołany w 1996 roku przez Grzegorza Brala i Annę Zubrzycki. Przez pierwsze lata istnienia zespół pracował w Ośrodku Grotowskiego we Wrocławiu. Od 2002 roku posiada własną siedzibę, XIV-wieczny refektarz w centrum miasta. Teatr Pieśń Kozła jest międzynarodowym zespołem, który współtworzą aktorzy ze Szwecji, Norwegii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Polski. Swoją pracą pedagogiczną i corocznie organizowanymi warsztatami przyciąga aktorów oraz reżyserów z całego świata. Teatr wypracował własną technikę pracy aktorskiej – technikę koordynacji, która jest przedmiotem podyplomowych studiów uniwersyteckich afiliowanych przez Manchester Metropolitan University z Wielkiej Brytanii. Zakończone dyplomem Master of Arts in Acting studia odbywają się co dwa lata w siedzibie teatru. Dotychczas odbyły się trzy edycje studiów (2004/2005, 2007 oraz 2009/2010).

Niezwykłość kursu polega na praktyce postrzeganej jako praca badawcza. Zasadnicza część pracy opiera się na nauczaniu technik ruchowych oraz wokalnych, które pozwalają studentom zdobyć umiejętności konieczne w ich osobistych poszukiwaniach dotyczących możliwości ciała i głosu podczas treningu i spektaklu. Praca badawcza jest nieodłącznym elemntem procesu aktorskiego, który przejawia się w indywidualnym podejściu każdego ze studentów. Następny nabór nastąpi jesienią 2009 roku.

Od 2005 roku teatr organizuje coroczny festiwal: Brave Festival. Przeciw wypędzeniom z kultury, prezentując sztukę i tradycje ginących kultur z całego świata. To festiwal ludzi odważnych, którzy mówią o tym, skąd pochodzą, jakie są ich wartości, tradycja i duchowość. Każda edycja Brave Festival skoncentrowana jest na innym aspekcie człowieczeństwa, sztuce albo regionie świata. Do tej pory odbyły się następujące edycje: „Magia głosu”, „Głosy Azji”, „Zatopione pieśni”, „Rytuał zaczyna się w Afryce”, „Modlitwy świata” i "Zaklinacze". Celem festiwalu jest zapewnienie artystom możliwości zaprazentowania ich kulturowego dziedzictwa, a także dzielenia się doświadczeniami. To festiwal ludzi, którzy nie godzą się na wzorce lansowane przez kulturę masową, ludzi, którzy szukają najgłębszych z możliwych źródeł inspiracji – inspiracji wewnętrznej. Brave Festival promuje różnorodność, wielokuturowość i pokój. Organizatorzy festiwalu wierzą, iż próba dialogu i zrozumienia odległych tradycji nie stanowi jedynego sposobu na zachowanie danej kultury. Pomocna jest również działalność charytatywna. Wszystkie wpływy z biletów Brave Festival przekazywane są organizacji Rokpa International, która prowadzi projekty edukacyjne i kulturalne w różnych częściach świata. Ideą Rokpy jest wychowywanie dzieci świadomych swojej tożsamości, aż do momentu gdy osiągną pełną dojrzałość. W ten sposób Brave Festival staje się się projektem o dużo szerszym znaczeniu, który przyczynia się do ratowania ginących kultur w sposób bardzo praktyczny i namacalny.

Spektakle:
1997 - Pieśń Kozła – dytyramb
2001 - Kroniki - obyczaj lamentacyjny
2005 - Lacrimosa
2008 – Macbeth
2009 – Studio Dramatyczne: Pożądanie w cieniu wiązów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz